Društvo

A kojoj generaciji Vi pripadate?

Svaki period istorije ima svoje karakteristike, svoja obeležja, svoju modu. To su oni detalji koji podsećaju na detinjstvo i mladost i čine sastavni deo života svakog čoveka – hteo on to ili ne. Na osnovu ovoga, u drugoj polovini prošlog i početkom ovog veka došlo je do popularne podele ljudi prema generacijama i to na Generaciju X, Generaciju Y i Generaciju Z. Ono što je možda i glavno obeležje ove podele jeste, ni manje ni više, no tehnologija.
Naravno, mišljenja stručnjaka nisu baš ujednačena što se vremenskog perioda koji svaka od njih obuhvata tiče, ali recimo da podela približno izgleda ovako:

Generacija X – popularno nazvana i generacija dece pod ključem i MTV generacija, koja je „smenila” generaciju posleratnog perioda popularno nazvanu Bebi bum(eri), obuhvata ljude rođene u periodu između 1965 – 1979. Odrastali su u periodu seksualne revolucije i ženske emancipacije, kao i borbe za ljudska prava i slobode generalno, što je za posledicu imalo, između ostalog, veće usmeravanje oba roditelja na poslovne karijere, a samim tim i povećan stepen razvoda brakova. Možda je upravo iz tog razloga večita borba za mesto u društvu i otvoren bunt prema sistemu jedno od glavnih obeležja ove generacije. U njihovoj mladosti pojavili se i prvi računari u skolama, rodili se razni novi muzički žanrovi, slušale su se kasete i kompakt diskovi. U njihovo vreme se krenulo i sa prikazivanjem prvih muzičkih spotova – otud i naziv „MTV generacija”.

Generacija Y – odnosno Milenijci ili Petar Pan generacija obuhvata populaciju rođenu u periodu od 1980 – 1994. Odrastanje u vremenu koje je obeležio pad komunizma, ratovi i razvoj tehnologije – periodu tehnoloških promena i globalizacije. Kod pripadnike ove generacije primećuje se da veliki procenat njih odlaže bitne životne korake, kao što su odseljenje od roditelja, pitanja karijere i zaključenje braka. Oni su generacija mobilnih telefona, iPhone, Googla, Facebooka. Generacija navikla na dostupne i brze informacije. Karakteriše ih odlično poznavanje tehnologije, visok nivo obrazovanja i konzumerizam.

Generacija Z – nazvana i Digitalni urođenici, obuhvata populaciju rođenu u periodu od 1995 – 2012. Oni nisu zapamtili svet bez računara i mobilnih telefona, i isti su im dostupni još od najranijeg detinjstva. Tehnologija prožima svaki segment njihovog života, od komunikacije, učenja, kupovine, novina, knjiga. Potpuno IT zavisni. Generacija koja komunicira pretežno preko društvenih mreža.

S obzirom da su savremene tehnologije postale deo svakodnevnice svih generacija, čini se da jaz u tom pogledu nije veliki. Starije generacije uviđaju prednosti koje donose tehnologije koje im olakšavaju svakodnevni život. Možda nisu stručni i radoznali u toj meri kao mladi, ali neminovno je tehnologija deo njihovih navika.

Svakako, mlađa populacija će redovno čuti kritike o tome kako provode previše vremena gledajući u telefon ili računar, te kako postaju otuđeni, kako im je potrebno više „živog druženja” i komunikacije. A onda i komentari kako su oni, stariji, lepše koristili vreme i više se družili. I naravno, kako su minuli periodi bili začinjeni sa više lepote i romantike.

Želeo to ili ne, čovek je deo vremena u kojem živi i ono neminovno utiče na njegov karakter i oblikuje ga.

LEAVE A RESPONSE

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *